Hvordan avsløre svindelsider på Facebook?

Hele dette året har vært preget av svært mange svindler-sider på Facebook. Den store gjengangeren er kopier av offisielle Facebook-sider til kjente bedrifter.

Vi har bl.a. sett følgende svindler, som vi også har omtalt i egne saker:

God Morgen Norge

screenshot-www.facebook.com 2016-01-22 08-54-36.lite

IKEA
screenshot-www.facebook.com 2016-01-21 08-16-27.sensurert

Eplehuset
screenshot-www.facebook.com 2016-01-06 17-36-38.sensurert

Selv om ulike bedrifter er missbrukt, har alle disse svindlene svært mye til felles. Vi skal her gjøre en oppsummering av denne typen svindler, og gi en oppsummering av hvordan man unngår de.

Hva går svindelen ut på?
Svindlene har samme fremgangsmåte. En kjent bedrift sin Facebook-siden kopieres med logo og navn (i hvert fall nesten identisk). Disse nye Facebook-sidene fylles så med en post som inneholder en konkurranse. Posten har som oftest en tekst lignende dette (i ulike oppsette):

[Introduksjon som forteller noe om premien]
For å vinne må du:
1. Like bildet
2. Kommentere [en kort tekst]
3. Dele bildet

screenshot-www.facebook.com 2016-08-03 14-01-18
Svindelen sprer seg så av “seg selv” etter hvert som stadig flere brukere deler meldinger om svindelen til sine kontakter. Alle de tre punktene svindelen ber deg utføre vil synes for dine kontakter på Facebook.

Selve målsetningen med svindelen kan variere, men er som oftest en av følgende:

  1. Siden bytter navn og innhold til noe mer svindelrelatert eller salgsrelatert etter at den har fått “nok” følgere (såkalt like farming)
  2. Bakmennene samler kontaktinfo for “lettlurte” personer som deretter blir svindlet en og en i nye svindler uavhengig av Facebook-siden.
  3. Det blir etterhvert publisert en link på siden som alle som har deltatt må følge for å kunne vinne.  Se mer om innholdet på nettsiden i punkt 5.
    viderelkjopsvindel
  4. Bakmenne kontakter alle (individuelt) som den heldige vinneren. For å gjøre krav på premien må du sende tilbake mye personlig info eller følge en link til en nettside. Se mer om innholdet på nettsiden i punkt 5.
  5. På en nettside delt av svindlerne blir du lurt til å:
    • Oppgi personlig informasjon som svindlerne får tilgang til.
    • Betale en sum for å hente ut premien, som er lav i forhold til premiens verdi. Beløpet betales til svindleren eller svindlerne stjeler betalingskortinformasjon.
    • Fylle ut informasjon om hvor premien skal sendes, og betale en lav sum for frakt, men i virkeligheten startes et månedlig abonnement på en tjeneste (ofte 399 eller 749 kr/mnd) som er nærmest umulig å si opp.
    • Logge inn med brukernavn/konto til en tjeneste. Nettsiden er da en “kopi” av innloggingen, og bakmennene stjeler dette. Facebook-inlogging er en vanlig variant.

Hva skal jeg gjøre om jeg har gått på svindelen?
Dersom ikke svindelen har kommet så langt at du har gitt svindlerne mer personlig informasjon, er ikke de største skadene skjedd. Først gjelder det å ikke gå på den evt. videre svindelen om at du er “vinneren”. Vær også litt ekstra skeptisk til nye svindler i tiden framover som krever personlig kontakt (e-post, Facebook osv) ettersom det er tenkelig at du nå er blinket ut som et potensielt offer.

Ut over dette er det vanskelig å gjøre så mye mer skadesanering, og det er lite sannsynlig at det er noen annen skade som skal kunne ha oppstått.

Har du oppgitt personlig informasjon bør du være svært på vakt for ID-tyveri. Har du lagt inn betalingskort bør dette sperres snarest. Les mer om denne typen svindel

Det kan være lurt å informere dine venner om denne typen svindel (f.eks. dele dette blogginnlegget), ettersom de da har fått denne svindelen “anbefalt” av deg

Hvordan oppdage?
Her gir vi noen kjennetegn på svindler. Husk at dette er ting som kan avsløre en svindel, så om noen av disse ikke er oppfylt betyr ikke at det nødvendigvis er trygt. Det kan i så fall være en svindel som er godt laget.

1. Siden er nylig opprettet, og det er lite sannsynlig at bedriften ikke har hatt en side før dette:

screenshot-www.facebook.com 2016-01-21 08-34-05

2. Et kjapt søk viser at bedriften (f.eks. IKEA Norge) har en egen side med langt flere følgere:

Screenshot from 2016-01-21 08:35:19.sensurert

3. Siden har svært få følgere. Det er f.eks. usannsynlig at IKEA Norge (Norway) skulle ha kun 2328 følgere:

screenshot-www.facebook.com 2016-01-21 08-16-27.folgere

4. Vi kan se at alle likes på siden her kommet i løpet av de siste dagene (altså en ny side):

screenshot-www.facebook.com 2016-01-21 08-18-57.sensurert

5. Det finnes ikke noe annet innhold på siden enn 1-2 poster om konkurransen. Her har imidlertid svindlene den siste perioden startet å kopiere innhold fra originalsiden for å få mer informasjon. Allikevel vil det være lite i forhold til originalsiden.

6. Under “Om”-fanen er lite lite informasjon om bedriften slik som kontaktinformasjon og adresse. Hvilken bedrift ville ikke fortalt hvor de var lokalisert og nettadressen? Husk at dette er lett å kopiere, og nyere svindler begynner å gjøre dette.

7. I følge Facebook sine retningslinjer er det ikke lov å be noen tagge venner eller dele innlegg i en konkurranse. Seriøse sider vil derfor unngå dette.

8. Facebook har i det siste begynt å verifisere de store kontoene. Dette indikeres av en blå hake bak navnet. Manglende hake betyr ikke at det er en svindel, men haken bekrefter et den er ekte. Slik som denne hos den virkelige IKEA-siden:

screenshot-www.facebook.com 2016-01-22 08-46-39

8b. MEN: Foreløpig er det enkelt for en svindler å lage et bakgrunnsbilde til profilen der haken er “strategisk riktig” plassert. Heldigvis er Facebook i ferd med å endre oppsettet på Facebook-sider som gjør dette vanskeligere. Sørg derfor alltid for å holde musepekeren over haken for å se at du får opp følgende melding:

Screenshot from 2016-01-22 08:47:22

Hvorfor går folk på?
En av de tingene som gjør at mange går på er at venner/kontakter deler svindelen. Det gir en følt “trygghet”, og man stoler på at andre har sjekket ektheten. I tillegg vil kun selve posten vises i nyhetsstrømmen, og dermed er mange av kjennetegnene borte. Gå derfor alltid inn på selve siden før du melder deg på slike konkurranser.

I tillegg må man huske på at i sosiale medier er det svært mye informasjon som “suser” forbi. Det er ikke slik at alle bli svindlet, men når svindelen når mange nok vil det alltid være en andel som er uheldige og ikke tenker godt nok gjennom før de trykker. Vi er blitt vandt med en rekke genuine konkurranser i Facebook, og i farta ser disse svindlene like ut (det er jo målet).

Det er viktig å presisere at det i ettertid, når man vet noe er en svindel, er lett å si at dette burde alle skjønt. Dersom man er uheldig og litt ufokusert er det fort gjort å gå på. Derfor er det viktig å informere om denne typen svindler, så alle alltid har det i bakhodet.

Hvordan stoppe svindlene?
Den beste måten å stoppe svindlene er å opplyse folk så de ikke liker, kommenterer og deler. På den måten stopper man at svindelen blir spredd. Du kan f.eks. dele informasjonen i dette innlegget med dine kontakter for å opplyse dem:

I tillegg er det viktig at du rapporterer den falske siden til Facebook. Det finnes en egen funksjon for dette på enhver Facebook-side:

Screenshot from 2016-01-22 16:59:54

Send gjerne også linken til Facebook-siden til selve bedriftene som er utsatt for “ID-tyveri”, slik at de kan advare sine følgere.

Er det samme bakmenn?
Dette er det ikke lett å svare på. Hver side blir oppretter av en ny profil, så Facebook har ingen mulighet til å koble svindlene. Med så stor intensitet og samme fremgangsmåte er det imidlertid mye som kan tyde på at det er de samme som står bak.

Vil du vite mer?
Ønsker du å lære mer om å oppdage svindler i sosiale medier og på nett generelt, så anbefaler vi å lese boka vår: Datasikkerhet – ikke bli svindlernes neste offer

 

 

 

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


CAPTCHA Image
Reload Image