Hva liker og deler du egentlig?

De fleste gjør seg opp en del tanker om innholdet før vi deler, kommenterer på eller liker noe på Facebook.  Vi vet jo at den informasjonen vi liker, deler og kommenterer vil bli synlig for alle våre kontakter, og vi har på en måte ”gått god for” og ”anbefalt” innholdet til alle vi kjenner.

Det få vet eller tenker over er at innhold kan endres over tid. Det kan bli lagt ut en hyggelig eller interessant melding på Faceboook, som vi ønsker å like:

14137860_10154364383426788_721012845_n.sesnurert

Men hva skjer dersom de som publiserte meldingen endrer den i ettertid?  Jo, slik Facebook er bygget opp i dag vil ikke vi få noen beskjed om endringen, men vår ”liker” vil fortsatt følge meldingen.  Altså tror alle at vi har ”gått god for” innhold som vi ikke engang har lest selv.

14137802_10154364383521788_1060553509_n.sensurert

Akkurat det samme gjelder delinger. Endres originalposten vil vår deling av informasjonen reflektere endringene. Det er altså ikke informasjonen slik den var når vi bestemte oss for å dele som blir vist til våre kontakter og følgere. Heller ikke her får vi noen som helst beskjed om endringen.

Selv det å følge en Facebook-gruppe eller like en Facebook-side kan skape problemer dersom gruppen/siden endrer navn og innhold. Plutselig kan du være “fan” av noe du absolutt ikke står for. Her har imidlertid Facebook en mekanisme som varsler deg via en e-post og/eller en notifikasjon ved navnendring. Dessverre overser mange denne varslingen.

Endre nettsider

En annen vanlig svindelteknikk er å ha nettsider med interessant innhold, som mange deler og liker. Etter hvert byttes innholdet på nettsiden til å bli en svindel, og bakmennene får dermed en mengde besøk på denne svindelsiden. Også her er det en stor fare at mange vil ha delt linken til nettstedet med meldinger slik som ”Sjekk ut denne kule tjenesten” og dermed ”gått god for” innholdet.

Spesielt såkalte clickbait-aktører bør man være skeptisk til. (En clickbait er innhold som har et bilde/tekst som forsøker å få flest mulig til å bli nysgjerrige og besøke nettsiden)

10733702_10154808127855571_536834072_n_sensurert

Faktisk viser det seg også at veldig mange deler linker som de ikke engang har sett på selv. De leser overskriften, og ser bildet, men besøker aldri nettsiden før de sprer den videre til venner.

Hva skal vi så gjøre?

De sosiale mediene er jo bygget rundt ideen om liker–klikk og delinger. Slutter alle med dette vil mye av hensikten forsvinne. Vi bør derimot være sikker på at de som står bak innholdet vi liker og deler er seriøse aktører.

Også må man huske på å snu dette litt rundt. Det er ikke bare hva du selv deler og liker ovenfor dine venner som er viktig å tenke over. Vel så viktig er det jo å tenke over at det dine venner liker og deler kan ha endret seg fra da de “anbefalte” det….

Og ja, har du lyst til å dele denne informasjonen med andre, så lover vi at vi aldri vil endre innholdet til å bli en svindel 🙂

 

 

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CAPTCHA Image
Reload Image