Hvor mye kan en bedrift finne ut om deg ut i fra et liker-klikk?

Den britiske organisasjonen Cifas har laget en veldig bra og illustrerende video som viser at det å trykke “liker” på en bedrift sin Facebook-side potensielt kan gjøre at bedriften får vite veldig mye om deg som kunde.

Det de gjorde var å stå på utsiden av en café og be folk like Facebook-siden til caféen. Mot å gjøre dette skulle de få en gratis kaffe når de sa navnet sitt i kassa.

Skjermdump fra Cifas sin informasjonsfilm "Data to go"

Skjermdump fra Cifas sin informasjonsfilm “Data to go”

Det cafégjestene ikke visste var at noen medhjelpere plukket ut all offentlig informasjon fra Facebook om personer som registrerte seg. Når de så bestilte kaffen og oppgav navnet, fikk mange et sjokk av hva betjeningen visste om dem:

Det er da ikke liker-klikket i seg selv som avslører informasjonen, men bedriften får vite ditt navn og profil-id. Informasjonen som presenteres i filmen ligger uansett åpen på nett.

Det er mange heller ikke tenker over hvilken informasjon som vi gir ut offentlig, og hvor “offentlig” også din private informasjon er. Les mer i vårt blogginnlegg: Hvor privat er egentlig et privat innlegg på Facebook.  Les også vår innlegg om sikkerhetsinnstillinger i Facebook for å gjøre mer av informasjonen privat.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CAPTCHA Image
Reload Image