Det finnes ikke noe slikt som en gratis lunsj

Du har sikkert også tidligere hørt uttrykket “Det finnes ikke noe slikt som en gratis lunsj”, men tenker; Hva har det med datasikkerhet å gjøre?

Image courtesy of rakratchada torsap at FreeDigitalPhotos.net

Image courtesy of rakratchada torsap at FreeDigitalPhotos.net

Jo, faktisk er dette et av de bedre rådene vi kan gi deg for at du skal oppdage svindler.  Altså ikke en rekke tekniske forklaringer, men en enkel og grei leveregel. Vi skal forklare…

En av de vanligste metodene for å få et offer til å “bite på” en svindel er å lokke med at man skal få noe av stor verdi mot en svært liten innsats. Underbevisst vil alle mennesker, fattig eller rik, bli interessert i situasjoner der man kan tilegne seg noe uten å gi tilsvarende ytelser tilbake. Og når man blir veldig interessert i noe, og ser en potensiell fortjeneste, vil hjernen helt uten at vi kan kontrollere det tone ned alle varselsignaler om at det er noe som ikke stemmer.

I dagens svindelsituasjon viser dette seg ofte i form av konkurranser og gavedryss. Også det å få en gave som takk for at du deltar i et brukerpanel, er produkttester eller svarer på noen enkle spørsmål i en brukerundersøkelse er vanlig. Vi har flere ganger omtalt slike svindler (klikk på bildene for større versjoner):

13884486_10153770242832671_1246847199_n (1)13061975_1612480829072687_1858391335717923580_n13055299_10157007829555128_5927770805388137794_nSvindel - Gratis produkttest

Slike svindler er imidlertid svært enkle å avsløre. Vi kan rett og slett tenke følgende:

For at en bedrift som ønsker å tjene penger skal gi bort noe, så må de få noe av større verdi igjen.

Ingen bedrifter er “snille” og deler ut av sitt overskudd (annet enn til eierne da…). Det er ikke snakk om at de skal få penger direkte tilbake, men det kan være å skape kundelojalitet, merkevarebevissthet, få informasjon om kundene eller få mediedekning. Èn kunde er i denne sammenhengen lite verdt. Det at én person blir glad for en ny iPhone er ikke verdt mange kronene dersom ikke veldig mange andre også får vite hvor glad denne kunden er i bedriften.

Får vi en e-post fra Elkjøp som sier at vi har blitt valgt ut som den heldige vinneren av en iPhone eller SmartTV kan vi derfor med en gang avsløre dette som en svindel. Skulle Elkjøp ha gitt bort disse kostbare varene så ville de ha kjørt en offentlig konkurranse først. Denne konkurransen ville skapt mye PR, og alle deltakerne som ikke vant ville underbevisst fått mer lyst til å handle på Elkjøp eller i hvert fall lyst til å kjøpe seg produktet som var premie. En konkurranse uten PR der en tilfeldig person bare får en dyr premie er dårlig butikk.

elkjop.thumb

Det samme gjelder en brukerundersøkelse. Ville virkelig Telenor gitt bort dyre gaver mot at du fortalte at du hadde hatt Telenor i mer enn 6 måneder, at du var mann og at du synes Telenor gir valuta for pengene? Neppe. Har du noen gang blitt oppringt av en brukerundersøkelse som gir bort et gavekort på 200 kr, så vet du at det betyr minst 30-45 minutter i telefonen med å svare på utallige spørmål.

screenshot-www.datasikkerhetsboka.no 2016-07-29 09-35-29

Så neste gang det dukker opp en konkurranse eller du er trukket ut til å være den heldige vinneren. Tenk:

Får bedriften noe tilbake som er mer verdt enn det gaven jeg får er…

Klarer du ikke å svare “ja” på dette spørsmålet, så skygg unna.

Du ble kanskje skuffet over at rådet var såpass enkelt? Det trenger faktisk ikke være mer komplisert. Dette rådet vil hjelpe deg til å avsløre svært mange av svindlene som pågår nå.  Allikevel er det akkurat denne fella som de fleste i dag ikke ser…

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


CAPTCHA Image
Reload Image